torsdag 18 maj 2017

Skämdes för vårt fina system

Ur VLT 16 maj 2017

I onsdagens VLT berättar en mamma om sin flicka, med ADHD, som nu för tiden sover gott om natten tack vare ett sk tyngdtäcke. Ett hjälpmedel. Ett alternativ till sömntabletter. Tyngden på täcket gör att barnet lättare slappnar av. Men det var inte lätt att få hjälpmedlet förskrivet.

Flickan var inskriven hos BUP. BUP hade ingen arbetsterapeut anställd - den yrkeskategori som skriver ut hjälpmedel. BUP hänvisade till familjeläkaren, men han ville inte skriva ut eftersom flickan tillhörde BUP.

Istället erbjöds flickan sömnmedicin hos BUP.

Jag skäms. Tänk frustrationen hos föräldrarna. Och alla trötta dagar i skolan för flickan på grund av sömnbrist.

Det här är inte personalens fel. Det är reglernas fel. Systemets fel. Människan före systemet, brukar vi kristdemokrater säga. Här är ett sånt exempel. Där systemet var viktigare än barnet.

Jag brukar akta mig för att tro att det är hela sanningen som presenteras - innan jag lyssnat in fler perspektiv, men av en slump träffade jag en annan mamma till ett barn med ADHD idag. Vi kom att prata om det här.

Exakt så var det för oss också sa hon då. Jag hade kunnat köpa ett själv kanske, men det är väldigt dyrt.

Det löste sig för båda dessa barn på olika sätt. Och nu har de anställt en arbetsterapeut hos BUP, så jag hoppas det nu går lättare för de barn som behöver ett hjälpmedel.

Det finns väldigt mycket hjälp att få i vårt land, men krånglat till det har vi.




/M



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar